Türkçe Cogent (Cognitive Enhacement Trarining)

Cogent, erken çocukluk döneminde çocukların zihinsel potansiyellerini zenginleştirmeyi ve olası öğrenme sorunlarının ortaya çıkmadan önce müdahale etmeyi amaçlayan, beynin çalışma prensiplerini günümüzde en iyi açıklayan teoriye dayalı, tescilli bir bilişsel eğitim programıdır. Programın orijinal adı “Cognitive Enhancement Training” olup, yaratıcısı Emiratüs Prof. Das’ın izniyle Türkçe’de “Türkçe Cogent” olarak adlandırılmıştır.

Cogent, bilişsel ve akademik becerilerin gelişimi için etkili ve alternatif bir rota sunar. Bu program ile çocuklar; yürütücü işlevler, dikkat, konsantrasyon, dürtü kontrolü ve erken okuryazarlık alanlarında kanıta dayalı olarak eğitilir. Böylece, iç seslerini daha etkili bir şekilde kullanmayı öğrenerek başarılı bir düşünür haline gelirler.


Cogent Kimlere Yarar Sağlar?

Cogent, öncelikle 4-7 yaş aralığındaki normal ya da atipik gelişim gösteren çocuklar için tasarlanmıştır. Ancak, okuryazar bir çevreden yoksun kalmış, hafif gelişimsel gecikme yaşayan, dil yetkinliği gelişmemiş, disleksi, dikkat eksikliği veya öğrenme güçlüklerine karşı risk altında olan ya da herhangi bir gelişim farklılığı göstermeyen tüm çocuklara yarar sağlar.

Cogent İçinde:

Cogent, şu öğrenme yöntemlerinin tamamını içinde barındırır:

  • Deneme-yanılma yoluyla öğrenme
  • Yönlendirme ve dolaylı yoldan öğrenme
  • Uyarım ve güdüleme ile öğrenme
  • Gerçek bilişsel destek ile spiral öğrenme

Cogent Yapısı

Cogent, 5 modül ve gelişim odaklı 67 görev ile 173 etkinlik zincirinden oluşan bir yapıya sahiptir. Bu yapı, beynin çalışma ve gelişme prensiplerini açıklayan Pass Teorisi temel alınarak, hiyerarşik bir düzende sıralanmıştır.


COGENT, bir çocuğa şu bilişsel ve akademik beceri alanlarında destek sağlar:

  • Dikkat ve konsantrasyon
  • Dürtü kontrolü
  • Stratejik düşünme ve planlama becerileri
  • Erken okuryazarlık
  • Yürütücü ve yönetici işlevler
  • Analitik düşünme
  • Dil kullanımı
  • Eşzamanlı ve ardıl işlem becerileri
  • Bellek
  • İşlemleme hızı
  • Yazı ve harf bilgisi
  • Sesbilgisel işlemleme
  • Fonolojik farkındalık
  • Sözel çalışma belleği
  • Hızlı isimlendirme ve nesne isimlendirme
  • Dil gelişimi (Fonoloji, morfoloji, sözdizimi, semantik, pragmatik)
  • Anlam bilgisi